woensdag 27 juni 2018


SiTU MINDGAMES 1: ONE MOVE

menswaardig, diervriendelijk, plantaardig en vogelvrij. SiTU, 2010

ONE MOVE

Het vergaren en verwerken van informatie neemt in de opleiding een grote plaats in. Het zeven van informatie is daarom zeer belangrijk. Wat is belangrijk, wat niet, wat is franje, wat is de kern; zijn voorbeelden van dit zeven van binnenkomende en uitgezonden data.

Hierbij komt direct de vraag om de hoek: hoeveel tijd kost me dat. Helaas. U bent nog aan dit tijd/ruimtecontinuum gebonden. Omgeving en tijd zijn een gegeven. Later zult U technieken leren beheersen om dit keurslijf te doorbreken. Maar goed, we moeten het doen met de middelen, die we hebben. Deze kunnen we echter wel verfijnen en optimaliseren, zodat we efficiƫnter met de factor tijd om kunnen gaan. Hierin past de basistechniek

ONE MOVE

houdt in: het optimaliseren van je handelen en denken. Omdat tijd een belangrijke factor is en we vaak taken moeten herhalen (die we soms als zinloos zien), moeten we die beperking optimaal benutten.

Twee voorbeelden:

DE AFWAS: Op het aanrecht hopen zich in de loop van de dag allerlei voorwerpen op. Reinheid is van groot belang en daarom ruim ik dit regelmatig op. Ik probeer dit zo efficiƫnt mogelijk te doen, weinig water te gebruiken, ruim alles weg, zet koffie en geef de honden water. Dit wordt, na enige oefening een vloeiende beweging, met als eindresultaat een schoon aanrecht.

HET BUREAU: Het bureau is ook zo'n plek, die zorgvuldig moet worden ingericht en beheerd. Zelf heb ik de methode ontwikkeld om alle info (krant, email, aantekeningen, foto's) waar ik direct niets mee kan, op een stapel te leggen. 1X per week verwerk ik deze stapel: wat doe ik ermee, welke categorie, wat stuur ik door, wat kan weg (weinig). Het mooiste zou zijn, dat je alles hebt weggewerkt. Helaas. Er blijft altijd wat liggen of je wordt afgeleid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten