woensdag 30 juli 2014




Nicotine-kauwgom verslaving

 
De oogst van mijn prullenbak na een paar weken.

Ongeveer zes jaar geleden begon ik met pogingen om te stoppen met roken. Mijn eerste poging was gewoon stoppen zonder hulpmiddelen. Dat hield ik twee dagen vol. De volgende poging was met gebruik van het geneesmiddel Zyban (GlaxoSmithKleine). Eigenlijk een anti-depressivum, maar het helpt ook prima om van je rookverslaving af te komen. Dat ging geweldig. Totdat de pillen op waren.
 De volgende poging was via een Pro-Stop laserbehandeling. Weg 150 Euro. Inmiddels kost de "behandeling" 189 Euro. Toen ben ik begonnen met nicotine-kauwgom. Een doorslaand succes. In het begin rookte ik er nog wel bij voor een dubbele "buzz", maar na een tijdje gebruikte ik zoveel kauwgom, dat de extra nicotine van de sigaret niets meer deed. Missie geslaagd. Maar dan probeer je op te houden met nicotine-kauwgom. Dat lukt dus niet. Ook minderen lukt niet. Je gaat net zo lang door, tot je naar bed moet en het eerste wat je 's ochtends doet, is de kauwgom pakken. Hoezo verslaving?

(De links zijn naar Engelstalige websites. Ik kan het wel kort samenvatten. Ongeveer vijf procent van de gebruikers van nicotinekauwgom, kan daar niet meer mee stoppen. Bekende klachten zijn: rood gezicht, huidproblemen, haaruitval, aantasting gebit, verhoogde bloeddruk en hart- en vaatproblemen).
Inmiddels ben ik gestopt met de kauwgom. En inmiddels is er ook na een PET-CT-Scan geconstateerd, dat ik een ontsteking heb aan mijn bloedvaten. Dat betekent minstens een jaar lang Prednisolon slikken. Geen prettig vooruitzicht.
Link2, Link3, Link4, Filmpje, Filmpje2




Nicotine-kauwgom kwam in 1983 op de Nederlandse markt. In de Verenigde Staten was het al wat langer verkrijgbaar. Een stukje kauwgom met 4mg nicotine, kost ongeveer 30 eurocent. Er zijn mensen die sinds de introductie verslaafd zijn aan nicotine-kauwgom. Een beetje gebruiker slikt tien tot twintig stukjes kauwgom per dag. Je bent ongeveer net zo veel kwijt als aan sigaretten. Maar sigaretten roken is natuurlijk wel veel ongezonder dan nicotine slikken. Toch moet je daar niet te licht over denken. Nicotine is een zwaar zenuwgif. In veel landen is het gebruik als bestrijdingsmiddel in de landbouw daarom verboden. Het verhoogt de bloeddruk en veroorzaakt plaque aan de binnenkant van je aderen. Wat weer een hart- of herseninfarct tot gevolg kan hebben. Is er een oplossing? Ja, voor mij in ieder geval wel. Omdat mijn bloeddruk en cholesterol te hoog waren, nam ik mij voor wat gezonder te eten. Meestal bestond mijn ontbijt uit een kop koffie en vijf nicotine-kauwgommetjes. Het middageten sloeg ik gemakshalve over. Sinds ongeveer tien dagen eet ik elke ochtend een halve liter Bio-Garde. En wat blijkt: de behoefte aan nicotine is vrijwel verdwenen. In die tien dagen heb ik nog een paar keer een kauwgommetje genomen. De smaak is vies, ik wordt er misselijk van en na 1 stukje heb ik geen behoefte aan nog een stukje. Zou de oplossing zo eenvoudig zijn? Het lijkt er op. Dus kent U iemand met het zelfde probleem, geef hem of haar een paar bekers Bio-garde. Een halve liter kost 50 eurocent. Vergelijk dat eens met die dertig eurocent voor een rottig stukje kauwgom. (Bijdrage: Robichem)




Inmiddels zijn we een paar weken verder. Als psychologisch steuntje in de rug, bewaar ik de lege Bio-Garde bekers. Ik verbaas mij nog steeds over het gemak waarmee ik van 20 en meer stukjes 4mg nicotinekauwgom, naar 1 stukje kauwgom ging. Na tien dagen ben ik helemaal gestopt. Om afscheid te nemen van dat laatste beetje, was niet makkelijk. Mogelijk gaat het hier meer om een psychische afhankelijkheid, dan een lichamelijke. Inmiddels ben ik zes dagen geheel schoon. De reserve voorraadjes kauwgom zijn uit huis verdwenen.
Nog steeds trekt de nicotine aan mij. Dat is niet zo vreemd, want nicotine is de meest verslavende stof ter wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten