vrijdag 22 februari 2013

ACTUEEL: DOPING DOSSIER/ DOSSIER DOPING



Australië is in rep en roer. Leden van de olympische zwemploeg hebben op een teambuildingsavond voor de Spelen het door de bond verboden kalmeringsmiddel Stilnox gebruikt. Het gaat om het estafetteteam van de 4x100 meter vrije slag bij de mannen.

Hushovd: "Reed op havermout en water"

Thor Hushovd»Thor Hushovd NOS
Thor Hushovd verklaart dat hij in het epo-tijdperk op "havermout en water" rondreed. Zonder dopingzondaars had hij een andere erelijst gehad.
"Ik had een andere lijst van resultaten gehad. Dat weet ik zeker. En mijn zak met geld zou wat beter gevuld zijn geweest", vervolgt de Noorse wereldkampioen van 2010.
Hij voelt zich bovendien bedrogen door "vriend" Lance Armstrong.

Medicatie

"Ik was naïef. Je wist dat hij aan een ziekte had geleden en bijna dood was", wijst Hushovd op de teelbalkanker waarvan Armstrong in 1997 genas. "En ik geloofde niet dat het kon (dopinggebruik, red.), dat iemand dat kon doen na zo'n bijna-dood-ervaring."
Over de staat van het peloton, stelt de BMC-coureur dat hij nu pas begrijpt waarom hij soms niet kon volgen. "De anderen reden op een totaal andere medicatie. Ik at havermout en dronk water uit mijn bidon."
Hushovd, die in 2012 een slecht jaar had zonder zeges, denkt dat het ergste nu wel achter de rug is qua bekentenissen. "Dit was Lance Armstrong. Hij was de grootste aller tijden. Maar er werd veel in de doofpot gehouden. Dus er zullen nog wel meer dingen aankomen, helaas."

Contact met Armstrong

Desondanks sluit Hushovd niet uit dat hij ooit nog eens contact zal hebben met Armstrong. "Als een vriend uit mijn kindertijd iets verkeerds heeft gedaan en daarvoor in de gevangenis belandt, zou ik hem wel gaan opzoeken. Zo zit ik in elkaar. Als Lance mij op een dag belt, kan ik niet garanderen dat ik de telefoon niet opneem."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten