HARLINGER
WANDELVERHALEN
De
Steenen Man
“Dan
moet je naar de Steenen Man.”, zei mijn nieuwe buurman, toen ik hem
naar de belangrijkste plekken in Harlingen vroeg. Met ruime
bewegingen gaf hij aan, dat ik aan de andere kant van de stad moest
zijn. “Waar het strand begint. Hoewel, strand, het mag geen naam
hebben.”
De
masten van de vissersboten wezen me uiteindelijk de weg. Zon en mist
vochten om de heerschappij en zee en strand vloeiden in elkaar over.
Op zo'n vijfhonderd meter afstand zag ik de contouren van een houten
strandpaviljoen, dat met zijn hoge poten tegen de dijk opgekropen
stond. “De Steenen Man?”, vroeg ik me af en zette de pas erin.
Een kop koffie en een warme omgeving spraken me wel aan. Bij het
enigszins vervallen bouwsel aangekomen, bleek het niet om de Steenen
Man te gaan, maar om strandpaviljoen het Zilt.
Uit
de mist doemde een donkere gestalte op. Dichterbij gekomen ontwaarde
ik een oudere man met een forse muts op het spierwitte haar. Verder
was hij gehuld in waterdichte kleding en hoge laarzen.
“Kunt
U me ook zeggen, waar ik de Steenen Man kan vinden??, vroeg ik. De
man keek me verbaasd aan, mompelde iets en wees toen rechts van me,
naar de top van de dijk. De zon had de strijd gewonnen en scheen met
zijn eerste stralen op een stenen bouwsel, bekroond met een Januskop.
Terwijl ik de dijk opliep, verschenen er een groepje pubers, die
verveeld over zee uitkeken en tenslotte de docent, die de jongens
bijeen sommeerde.
Hij
begon aan een verhaal, maar helaas deed hij dat in het Fries, zodat
de meeste uitleg aan mij voorbij ging. Wat ik wel opving was de naam
Caspar id Robles en het was zijn hoofd, dat, dubbel, de top van het
monument kroonde. Caspar keek zowel naar het noorden, als naar het
zuiden. Een strenge, gebaarde en zuidelijk ogende man. Hij overzag de
dijk langs de Waddenzee en had de zaken duidelijk onder controle. Het
monument bestaat uit niet veel meer dan een aantal kubussen, met de
notabelen uit vorige eeuwen. Dijkgraven en bestuurders, die de dijk
hadden onderhouden en zo nodig verhoogd.
Als
ik aan de andere zijde de dijk afloop, passeer ik stenen platen met
daarop jaartallen: 1930, 1734, kruin 1570 en een waarop staat:
Caspar
di Roblesdijk, 1574. Dit was dus de hoogte van de dijk tijdens de
Tachtigjarige Oorlog. De dijk die Caspar di Robles had gedicht en
versterkt. De huidige dijk is zeker 10 meter hoger.
In de boeken over de
geschiedenis van mijn nieuwe woonplaats komt de naam “Caspar di
Robles” veelvuldig voor en er was zelfs een straat naar hem
vernoemd. Hij was een Portugese edelman, die diende in het leger van
Philips II. Hij was een bezetter en een vaan de belangrijkste
adviseurs van de Spaanse koning.
Philips benoemde hem tot stadhouder van Friesland en hij was daardoor verantwoordelijk voor het onderhoud van de dijken. Deze ...hadden het zwaar te verduren gehad door de St.Hubertusvloed van 1570. Ook de plek, waar nu zijn monument staat, was ernstig verzwakt. De boeren in de omgeving weigerden echter om aan het herstel mee te betalen. Ze beriepen zich op privileges, waarop Caspar di Robles de documenten theatraal doormidden scheurde en in het water wierp. Toen ook dat niet hielp, liet hij een aantal galgen oprichten en dreigde een groep raddraaiers op te hangen. Morrend deden de ingewanden van de waterschappen hun plicht en dit leverde de stadhouder in de 19e eeuw dit monument op, dat vervolgens met elke dijkverhoging verplaatst werd, wat het originele monument, nogal veranderd heeft. De originele dubbelporter van Caspar bevindt zich in het Fries Museum te Leeuwarden.
Philips benoemde hem tot stadhouder van Friesland en hij was daardoor verantwoordelijk voor het onderhoud van de dijken. Deze ...hadden het zwaar te verduren gehad door de St.Hubertusvloed van 1570. Ook de plek, waar nu zijn monument staat, was ernstig verzwakt. De boeren in de omgeving weigerden echter om aan het herstel mee te betalen. Ze beriepen zich op privileges, waarop Caspar di Robles de documenten theatraal doormidden scheurde en in het water wierp. Toen ook dat niet hielp, liet hij een aantal galgen oprichten en dreigde een groep raddraaiers op te hangen. Morrend deden de ingewanden van de waterschappen hun plicht en dit leverde de stadhouder in de 19e eeuw dit monument op, dat vervolgens met elke dijkverhoging verplaatst werd, wat het originele monument, nogal veranderd heeft. De originele dubbelporter van Caspar bevindt zich in het Fries Museum te Leeuwarden.
Caspar di Robles bleef in Spaanse dienst en sneuvelde bij het beleg van de Spanjaarden van het, protestantse, Antwerpen.
Dit monument is de verbeelding van de overwinning van de mens op het water. We vergeten gemakshalve dat deze eenheid met het nodige geweld door de Spaanse bezetter werd afgedwongen. Hierdoor is de "Stienen Man" enig in zijn soort en uniek in Nederland omdat het de daden van een “vijand”, een militair uit het Spaanse leger van Philips II, verheerlijkt.
Ik ging terug toen het
stormde en beklom in de luwte de 44 treden naar de top van de dijk.
Boven aangekomen sloeg de ijzel me in het gezicht en snel zocht ik
een schuilplaats achter het monument. De Januskop van Caspar di
Robles keek onverstoorbaar uit over de dijk; zijn koppen nat van
regen en zeewater. Hij heeft zich hoog verheven gevoeld over de
stugge Friese boeren.
Dit moet gezegd. Na Caspar di Robles nam men de zeeweringen serieus en bij elke dijkverhoging werd het monument omhoog getakeld.
Ik daalde voorzichtig de natte treden af. De hoge dijk bood me beschutting tegen de ijskoude regen en de felle wind. Aan de voet keek ik omhoog naar het hoekige monument. Caspar di Robles moet binnenkort weer verhuizen. De dijken moeten opnieuw omhoog.
Dit moet gezegd. Na Caspar di Robles nam men de zeeweringen serieus en bij elke dijkverhoging werd het monument omhoog getakeld.
Ik daalde voorzichtig de natte treden af. De hoge dijk bood me beschutting tegen de ijskoude regen en de felle wind. Aan de voet keek ik omhoog naar het hoekige monument. Caspar di Robles moet binnenkort weer verhuizen. De dijken moeten opnieuw omhoog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten